Bedrijfsarts verwijst naar Re-turn bij kanker

Waarom bedrijfsarts Simon van Hapert bij kanker naar Re-turn verwijst

Geplaatst: 20-08-2022

‘Je wilt de mensen toch het liefst weer op de rails krijgen.’

 

Simon van Hapert werkt als bedrijfsarts via Shapero voor meerdere grote werkgevers en verzekeraars. Op basis van verschillende ervaringen van cliënten verwijst hij bij kanker steeds vaker naar een consultant van Re-turn.

 

‘Via een groot IT-bedrijf waarvoor ik werk hoorde ik voor het eerst van Re-turn. Mensen die door hen zijn begeleid waren erg tevreden. Daarnaast ben ik claimbeoordelaar voor een verzekeringsmaatschappij en ook daar hoorde ik enthousiaste reacties van mensen die een traject bij Re-turn doorlopen hebben. Toen ben ik gaan kijken waar ik Re-turn nog meer zou kunnen inzetten. Bij een accountancy-organisatie was bijvoorbeeld iemand met een kwaadaardige aandoening en die vroeg of ik veel ervaring met kanker had. Ik heb toen verwezen naar Agnes Kroon, re-integratieconsultant bij Re-turn. Ook dat pakte heel goed uit.’

Specialisatie

Van Haperts keuze voor Re-turn is ook ingegeven door de overtuiging dat re-integratietrajecten bij kanker zo afwijkend verlopen ten opzichte van anders ziektes, dat gespecialiseerde begeleiding gewenst is. ‘Juist bij kanker kunnen dit soort trajecten heel grillig: eerst zijn mensen heel ziek, dan is er vaak opluchting omdat ze geholpen zijn, maar na verloop van tijd ontstaat frustratie als de re-integratie veel langer duurt dan verwacht. Op dat moment vallen mensen stil en verliezen de moed. Dat is het moment dat ik ook niet meer weet welke kant ik op moet, omdat ik geen deskundige ben op dat gebied en maar beperkt tijd heb om mensen te zien. Verwijzen naar deskundige begeleiding is dan vaak de beste oplossing, omdat er in een begeleidingstraject meer ruimte is om iemand te helpen.’

Workview

Doorverwijzing kan ook in eerdere fasen plaatsvinden, vertelt Van Hapert: ‘Als mensen bijvoorbeeld na chemotherapie te maken hebben met cognitieve beperkingen, weet ik dat Re-turn kan helpen om daarmee om te gaan. Maar niet iedereen staat open voor zo’n traject, of weet nog niet zeker of ze het nodig hebben.’ Om daar in een vroeg stadium achter te komen heeft Re-turn de Workview ontwikkeld. ‘Ik kende deze tool tot voor kort niet, maar ik heb dit laatst voor het eerst aangeraden, omdat ik denk dat het heel nuttig is om te onderzoeken of iemand een geschikte kandidaat voor begeleiding is.’

Behoefte

Het kan frustrerend zijn om beperkt tijd te hebben, vertelt de bedrijfsarts tot besluit. ‘Omdat je toch de behoefte hebt om de mensen weer op de rails te krijgen, raad ik dan in samenspraak met de verzekeraar of de werkgever een traject bij Re-turn aan.’