Klanttevredenheid 8,7

Op locatie of online

In heel NL

Lees het blog

Kennis én ervaring

Werk en kanker: verlies elkaar niet uit het oog

Werken is belangrijk voor de kwaliteit van leven, ook bij kanker. Voor mensen die kanker overleven behoort (kunnen) werken tot de top-3 van zaken die het leven zin geven. Helaas verliezen nog te veel mensen met kanker onnodig hun baan, simpelweg omdat werknemer en werkgever uit elkaar zijn gegroeid. Daarom is contact en focus op werk houden belangrijk, maar hoe pak je dat het beste aan?

De diagnose kanker heeft zo’n enorm effect dat het iemands leven compleet op z’n kop zet. Alles wat daarvoor belangrijk leek, verdwijnt naar de achtergrond. Dat geldt ook voor werk. Veel werkgevers stellen zich terecht terughoudend op, om iemand te tijd te gunnen om te verwerken wat hem is overkomen. Daarbij is het wel van belang om contact te houden, al is het maar om te bespreken wat de rol van werk is in de komende periode.

Levensritme

Voor veel mensen geldt dat aan het werk blijven afleiding geeft, en bijdraagt aan het behouden van een zo normaal mogelijk levensritme. Het is verstandig om daarover in gesprek te gaan, ook als dat ongemakkelijk voelt of als de medewerker nog niet weet hoe met de situatie om te gaan. Juist dan is hulp en ondersteuning van belang. Het ongetwijfeld goed bedoelde ‘doe maar rustig aan en neem je tijd’ kan dan overkomen als ‘zoek het zelf maar uit’ (die ook Valkuilen)

Afspraken

Als re-integratiebegeleiders horen we van werkgevers en leidinggevenden vaak dat zij het moeilijk vinden om over werk te beginnen, omdat ze zich niet willen opdringen of de medewerker niet onder druk willen zetten. Een begrijpelijke emotie, maar gemakkelijk te voorkomen door in een vroeg stadium – liefst rond de start van de behandelingen– heldere communicatieafspraken te maken: wie houdt contact, hoe vaak, hoe lang, op welke manier etc. 

Bespreek ook de communicatie met collega’s en/of klanten, wat de rol van de bedrijfsarts/arbodienst is en welke praktische zaken er geregeld moeten worden rond vervanging of gebruik auto, laptop, telefoon van werk etc.

Toetsen en volhouden

Vervolgens plan je samen de contactmomenten in, liefst in een vaste frequentie. Het is wel van belang om deze afspraken regelmatig te toetsen en niet al te ver vooruit te plannen. Bedenk ook van tevoren hoe je gaat evalueren of de gesprekken zin hebben en iets bijdragen. Er gaat namelijk veel veranderen tijdens de behandelingen, die in de regel ziekmakend zijn. Dat kan ook van invloed zijn op de contactbehoefte van de medewerker. Het gebeurt nogal eens dat naarmate de medewerker zieker wordt, het contact lang uitblijft. Als dat te lang duurt, kun je alsnog van elkaar vervreemden.

Hoe dan?

We kunnen ons voorstellen dat je bij het lezen denkt: vast nuttig allemaal, maar hoe pak ik het aan? Praten over kanker en de impact daarvan is niet gemakkelijk, ook omdat over kanker nog veel taboes leven, naast vele (onterechte) aannames. Re-turn kan helpen bij het op gang brengen van de communicatie, en werknemer en werkgever ondersteunen bij de praktische aanpak van de re-integratie. Daarbij richten we ons primair altijd op terugkeer naar het eigen werk.

Verder lezen:

Onze visie op het belang van werk bij kanker

Vormen van re-integratiebegeleiding

We begeleiden ook werkgevers en leidinggevenden

Geplaatst: 22-09-2022

Kijk ook eens naar deze verhalen:

Voor wie

Werknemers

Ondernemers

Werkgevers

Verwijzers

Ziektewet/WIA

Aanpak

Visie op werk en kanker

Soorten ondersteuning

Wanneer

Over ons

Ons team

Voorwaarden

In de media

Blog

Contact

Gecertificeerd door Oval

Lid Groep Werk & Kanker

Cookiestatement

© Re-turn 2023